صنف یا رَسته انجمنی می‌باشد که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود، تا بدین طریق به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند.
مطابق ماده 1، نظام صنفی قواعد و مقرراتی می‌باشد كه امور مرتبط با سازمان، وظایف، اختیارات ،حدود و حقوق افراد و واحدهای صنفی را طبق این قانون تعیین می‌كند .
مطابق ماده 3 نظام صنفی، هر واحد اقتصادی كه فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه كسب دایر شده باشد واحد صنفی شناخته می‌شود.
مطابق ماده 2 نظاف صنفی، هر شخص حقیقی یا حقوقی كه در یكی از فعالیتهای صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری كند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل كسبی دایر یا وسیله كسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از كالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت كلی یا جزئی به مصرف كننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود . درصورتی که نیاز به کسب اطلاعات کامل درباره اشخاص حقیقی و حقوقی دارید، مقاله تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی را ازدست ندهید.
مطابق ماده 11نظام صنفی، هیات عالی نظارت هیاتی است كه به منظور برنامه‌ریزی، هدایت، ایجاد هماهنگی و نظارت بر كلیه اتحادیه‌ها، مجامع امور صنفی، شورای اصناف كشور و كمیسیون‌های نظارت تشكیل می‌گردد و بالاترین مرجع نظارت بر امور اصناف كشور است.

مرکز داده چکاوک با عضویت در اتحادیه الکترونیک و کامپیوتر کلیه قوانین و مقررات اتحادیه را پذیرفته و برای مشتریان خود اطمینان حاصل می نماید.